Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til skole

DKS - Bærum

Bærum kommune v/Kulturskolen

Postadresse: Boks 700, 1304 SANDVIKA

Besøksadresse: Otto Sverdrups plass 4, 1337 Sandvika

Telefon: 67504311

E-post:tom.wulff@baerum.kommune.no (Tom Wulff)

Kontaktperson:Tom Wulff
67504311
tom.wulff@baerum.kommune.no

Kontaktperson: Britt Helliesen, 67504210, britt.helliesen@baerum.kommune.no, Hans Dillevig, 924 22 653, hans.dillevig@baerum.kommune.no, Tom Wulff, 67504311, 911 15 044, tom.wulff@baerum.kommune.no

Antall produksjoner: 57

  • Alle
  • Barnehage
  • Grunnskole
  • VGS

BAMSE, et musikkeventyr VALGMENY

Musikk, Trinn: 1-4
Bamse er gammel og slitt. Ingen har lekt med ham på lenge.

Så nå sitter han på en sofa og lurer på meningen med livet. Ihvertfall når en kjekk og frekk flue hele tiden flyr rundt og forteller ham at han er dum og meningsløs. «Hvorfor eksisterer jeg?», tenker Bamse. Han reiser ut i verden og møter mange andre dyr, men ingen kan fortelle ham om meningen med livet. Er det å samle honning, være like pen som en svane, er det å legge egg eller kanskje bli spist av en klapperslange? Bamse gir nesten opp. Men en dag møter han en liten jente med en veldig enkel løsning …

Bamse er en del av valgmenyen og kan velges til din skole. 
Turneuker: uke 42, 43 eller 44.
Hvis skolen ønsker denne produksjonen: send e-post til hans.dillevig@baerum.kommune.no


Bli med på en musikalsk reise til Zimbabwe! VALGMENY

Musikk, Trinn: 7
Den zimbabwiske musikken tar i bruk hele mennesket som uttrykksmiddel: Stemmen - kroppen - rytmen -sjelen Vi synger, danser, spiller trommer, mbira (tommelfingerpiano), marimba og hosho (maraccas) og binder de ulike delene sammen til en musikalsk helhet.

CHAPLIN & det 20. århundret

Film, Trinn: 9
En løsgjenger uten penger og familie, kan det være morsomt?
I et land der alle drømmer om å bli rike, er Chaplin sin løsgjenger en vaskeekte antihelt. Han er alltid midt i en eller annen krise. Alltid på desperat jakt etter neste måltid eller en kjæreste - i en lite gjestfri verden. Han er en antihelt som går mot strømmen.I løpet av formidlingen, vil Guttorm Andreasen presentere Chaplin sin posisjon som en av de viktigste filmskaperne gjennom tidene. Chaplins liv speiler på mange måter samfunnsutviklingen i første halvdel av det tyvende århundret, et tidsrom som resulterte i to verdenskriger og den kalde krigen.
I formidlingen får elevene møte Chaplin som humanist, provokatør og samfunnsdebattant. Sluttmonologen i
«Diktatoren» er stadig aktuell, og går sin seiersgang i sosiale medier i vår tid. Hva kan den fortelle oss om vår samtid?

DADA Henie Onstad kunstsenter 10. trinn

Visuell kunst, Trinn: 10
Hva er Dada?
Dada er et nytt språk. Et språk som skal forandre kunstens veien for alltid. Et språk som er i utgangspunktet provokasjon.Opprinnelig er Dada et ord som kan bety mange forskjellige ting i forskjellige språk men for kunstnere det som var viktig var at Dada kunne bli alt eller ingenting. Det betyr at kunsten kunne bli det som du som kunstner ønsket kunst å bli.

DROPOUT

Litteratur, Trinn: 10
Er det bare tapere som dropper ut av skolen? 

Press, stress og høye skolekrav kan få selv den smarteste til å føle seg ubrukelig. Hvilke konsekvenser kan det få? 

Annette Münchs actionpregede bok Dropout eksperimenterer med hva som kan skje når forbanna og frustrerte «dropouts» samler seg for å ta hevn mot skolesystemet. Nå presenteres romanen som en multimediaproduksjon.
Gjennom spesialskrevet musikk, filmintervjuer, foto- og lyddesign, og høytlesning, utfordres elevene til refleksjon rundt temaene skolepress og livsmestring.

EDWARD RUBIKONS MYSTERIER

Litteratur, Trinn: 5
Har du noen gang lurt på om spøkelser virkelig finnes?
Edward Rubikons Mysterier handler om et par gutter som løser mysterier. Bøkene er en krysning mellom tegneserie, billedbok og roman, og er fylt med spenning, humor, monstre og overnaturlig grøss.Illustratør Andreas Iversen leser fra bøkene og viser frem bilder. I tillegg forteller han om sin egen spøkelsesjakt hvor han har funnet ideer til historiene, og viser frem utstyr som man trenger når man skal jakte på spøkelser. Det blir også tid til monstertegning i fellesskap, og til slutt får elevene prøve seg på å lage sine egne monstre.
Produksjonen er støttet av Litteraturbruket.

Evje skolemuseum

Kulturarv, Trinn: 3
Den kulturelle skolesekken i Bærum (DKS) samarbeider med Evje skole og Evje skolemuseum om besøk for tredje trinn til Evje skolemuseum.
Besøket organiseres ved at to klasser hentes på skolen og busses sammen til skolemuseet. En klasse starter ute med lek og eventuelt spise matpakke. Den andre klassen besøker museet. Etter 45 minutter bytter de.OppleggJorun Guriby fra Evje skole er omviser og ansvarlig for det pedagogiske opplegget.Elevene presenteres for Evje skole og skolemuseet. De får oppleve hvordan en skoledag var i gamle dager. Det var vanlig å starte timen med en sang, elevene måtte stå ved siden av pulten og rekke opp hånden når de skal si noe, barna får skrive med griffel og steintavle. Det var mer disiplin i gamle dager med skammekrok og ris. En av oppgavene i løpet av besøket er å sammenligne sitt vanlige klasserom med det gammeldagse klasserommet i Evje skolemuseum.Det blir også innføring i tidligere tiders undervisningsutstyr som gamle kart, instrumenter osv.Elevene får gammeldagse navn og får prøve gammeldagse klær med busserull til guttene og forkle til jentene.Omviseren forteller om den gamle skolen på Evje og lokalene. Man måtte gå på utedo, i klasserommet var det en sinkbøtte til å drikke vann av, gymtimene foregitt utendørs, søskenflokker måtte ofte dele på å gå på skolen fordi de ikke hadde sko til alle. Mange barn måtte være hjemme og jobbe på gården i stedet for å gå på skolen.Velkommen til en spennende skoletime!

Filmskaper på en-to! VALGMENY

Film, Trinn: 6-7
Filmregissør Emilie Blichfeldt skaper på en-to-tre klasserommet om til ett imaginært filmsett og deler ut ulike roller og oppgaver på settet til elevene, som gjennom dette får innblikk i hvordan et filmsett fungerer med fokus på regissørens rolle. Deretter vises kortfilmen "Fargelære", som Blichfeldt laget da hun selv var 18 år, og med utgangspunkt i denne diskuteres filmspråk - hva kan vi si ved hjelp av film? Og hvordan?
Avslutningsvis får elevene gjennom praktiske øvelser prøve seg på filmskaperens grep for å omsette en historie til lyd og levende bilder. Utgangspunktet her er historien om "De tre små grisene".

GLEMT (Simone Grøtte)

Scenekunst, Trinn: 9
Bestefar forteller at han som 11-åring ble hentet i hjemmet sitt og tvangsevakuert med den tyske båten Karl Arp. Hvorfor hadde jeg ikke hørt om dette før? Hvorfor hadde jeg ikke spurt?GLEMT er en danseforestilling med den brutale nordnorske krigshistorien som bakteppe. Hverdagserindringer, krigens nyanser, smak, lukt og barndomsminner. Forestillingen tilnærmer seg den store krigen gjennom det lille menneskets erfaringer. Publikum inviteres inn i scenerommet til en nær opplevelse formidlet gjennom dans, objekter og autentiske lydopptak fra en fortiet fortid.GLEMT er erindringer om krig, om å miste, om å glemme, om å forsøke å reise seg igjen.Simone Grøtte er danser og koreograf fra Lakselv i Finnmark, og er blant annet kjent for den kritikerroste publikumssuksessen ”Mannen som stoppa hurtigruta.”  Arbeidet bærer sterkt preg av hennes nordnorske og samiske bakgrunn, der dette veves inn et moderne uttrykk både i tematikk, scenografi og musikk. Forestillingene hennes utforsker spørsmål rundt identitet og tilhørighet, med en dypt menneskelig tilnærming. Grøtte har tidligere gjort samproduksjoner med store institusjoner som Hålogaland Teater, Varangerfestivalen og Riddu Riddu Festivalen.Co–produsert av Festspillene i Nord-Norge. Støttet av: Norsk Kulturråd, Fond for Lyd og Bilde, Spenn.no, Fond for utøvende kunstnere og Dansearena nord.

Goodbye Kitty (Rebekka/Huy)

Scenekunst, Trinn: 5
Teaterforestilling, konsert og fest samtidig!Dette er en fargerik og grensesprengende festforestilling for barn. Både en avskjedsfest og en velkomstfest. For når du sier farvel til noe, sier du samtidig velkommen til noe annet.

Velkommen til å se verden litt på nytt!

Hvem vil du være om du kan velge helt selv? Kan du vri og vende på verden sånn som du kjenner den, og dytte på rammene som forteller deg hvordan du «må» være?
Barn og ungdom har fortalt om hvem de vil være og hvem de vil bli, om forbilder og Hello Kitty, om rosa og blått, om hva som er normalt og unormalt. Det har blitt til forestillingen Goodbye Kitty.
Goodbye Kitty! Hello Kitty! Ha det! Farvel! Goodbye! - til normal og unormal, til alt vi må, skal og burde være. Hello til den nye fremtiden! Bli med på å feire at du kan være akkurat som du vil!   
En samproduksjon mellom Rebekka/Huy og Barneteatret Vårt.
Støttet av: Norsk Kulturråd, Spenn.no, Fond for utøvende kunstnere, Fond for lyd og bilde, Dramatikkens hus og Fond for Frilansere.

Grinimuseet, VALGMENY

Annet, Trinn: 9-10
Pilotprosjekt
Mer informasjon vil komme 

Hele skolen danser 2020 (pedagoger fra KGB dans & ballett)

Scenekunst, Trinn: 1-7
En samarbeidsproduksjon mellom KGB dans & ballett og Den kulturelle skolesekken (DKS) i Bærum kommune. HELE SKOLEN DANSER foregår i 2019 i løpet av uke 17 og 18 (torsdag 23. - onsdag 29. april).
Som en markering av Dansens dag (29. april) lærer hele skolen samme dans på en dag. Skolen får musikken som brukes, samt en dansebeskrivelse. Dansen kan så fritt benyttes i klasserommet, i skolegården og/eller på foreldreavslutninger.Elevene deles inn i klassetrinnøver inn dansen etter følgende timeplan:
Økt 1: kl. 8.45 - 9.30        1. + 2. klassetrinn
Økt 2: kl. 9.30 - 10.15      3. + 4. klassetrinn
Økt 3: kl. 10.30 - 11.15    5. + 6. klassetrinn
Økt 4: kl. 11.15 - 12.00    7. klassetrinn

Jenta på utsiden

Musikk, Trinn: 1-7
I konserten ”Jenta på utsiden” møter elevene 3 ulike jenter i utfordrende livssituasjoner. Vi møter først ”Piken med svovelstikkene” fra en av H. C. Andersens mest kjente noveller. Denne historien blir fulgt opp av en fortelling om ei jente som opplevde 2. verdenskrig. Til slutt får vi innblikk i historien til ei jente fra Syria.
Elevene får høre musikk med folkelige elementer, kjente klassiske verker og nyere komposisjoner.”Jenta på utsiden” har som mål å vekke omtanke og engasjement for de nærmeste rundt oss. Alle kan være med på å bidra til mindre ensomhet og utenforskap. Ved å se menneskene i vår egen hverdag og å vise medmenneskelighet, kan alle være med på å gi håp om et godt liv i fred og rettferdighet.Konserten er produsert av Torstein Ellingsen i samarbeid med DK Bærum
LÆREPLANMÅLLæreplan: samfunnsfagEtter 4. årKompetansemål:
- formulere spørsmål om samfunnsfaglege tema, reflektere og delta i fagsamtalar om dei
- gje døme på korleis menneske meiner ulikt, at møte mellom ulike menneske kan vere både gjevande og konfliktfylte, og samtale om empati og menneskeverdSamfunnskunnskap:
- gje døme på rettar barn har
- drøfte oppfatningar av rettferd og likeverdEtter 7. år:Kompetansemål:
- formulere eit samfunnsfagleg spørsmål, foreslå moglege forklaringar og belyse spørsmålet gjennom ei undersøking
- diskutere samfunnsfaglege tema med respekt for andre sitt syn, bruke relevante fagomgrep og skilje mellom meiningar og fakta
- lese tekstar om menneske som lever under ulike vilkår, og drøfte kvifor dei tenkjer, handlar og opplever hendingar uliktSamfunnskunnskap:
- gjere greie for kva eit samfunn er, og reflektere over kvifor menneske søkjer saman i samfunnLæreplan: musikkEtter 4. årLytte:
- gjøre rede for egne musikkopplevelser, om ulik bruk av musikk og ulike funksjoner musikk kan ha

Klangbein

Musikk, Trinn: 1-7
“Sint som en okse? Blid som ei lerke?
Har du hørt musikk som gjør deg gira,blid eller sur?
Musikk kan påvirke humøret vårt,
og dette vil “Klangbein” vise på konsertene sine...”Målet er å inspirere og utvide publikums syn på musikk, gjennom å fortelle historier med bruk av musikalske og visuelle elementer. Hverdagslige hendelser og følelser blir vist gjennom musikken. De to vennene Morten og Ole Jørn spiller improvisert musikk på forskjellige blåseinstrumenter. Duoen vil ta publikum med på en oppdagelsesreise i ulike stemninger. I tillegg vil de ha med seg lyder og rytmer som de har laget hjemme. De liker variasjon og dynamikk, og leker med både kjente og ukjente temaer. Publikum får ikke sitte stille, men blir involvert og skal også få dirigere deler av konserten - uten at utøverne kommer til å si noe. Hva skjer om musikerne ikke reagerer på tilrop, men kun på bevegelser?

Koristenes ABC - To skritt bak

Musikk, Trinn: 8-10
Koristene Jorunn Hauge og Karianne Kjærnes sto der i Moskva med Alexander Rybak på scenen da han vant Eurovision Song Contest med "Fairytale" i 2009.  De var en viktig del av showet med sine vakre stemmer, nordiske utstråling og blafrende eventyrkjoler.
 
Begge har imidlertid jobbet lenge som korister, to skritt bak stjerner som Carola, Maria Haukaas Mittet, Wenche Myhre, Kurt Nilsen, Morten Harket, og Madcon, for å nevne noen. De jobber rett utenfor fokuset til kameraene, der lyset er litt svakere og glamourfaktoren noe lavere. Allikevel elsker de jobben sin. Hvordan henger dette sammen?
 
"Koristens ABC - to skritt bak" er en humoristisk og musikalsk konsert. Du får et innblikk i koristens viktige støttefunksjon, og de viser hvordan de, som alle andre i arbeidslivet, må tilpasse seg vekslende lederes (les: artisters) stil og målsettinger. Med eksempler viser de hvor forskjellig den samme jobben kan oppleves, alt ettersom det er Sissel Kyrkjebø, Carola eller Bjarne Brøndbo som trenger korist. Med seg på laget har de pianisten Torbjørn Kvamme som er kjent fra blant annet Julemorgen på Nrk, og har jobbet med artister som Madcon, Gabrielle og Tone Damli.
 
Det er uansett ikke sikkert at det er den som får mest oppmerksomhet som har det morsomst på jobben. Jorunn, Karianne og Torbjørn elsker jobben sin, det vil du merke i denne humoristiske og musikalske konserten! I tillegg viser de hvor viktig det er at alle ledd i et team fungerer optimalt for å skape de beste resultatene.
 
Det viktigste er kanskje ikke å få mest oppmerksomhet, men å skape gode resultater sammen.

KULTURVERTKURS: HVEM VET HVA DET BLIR - fortelling på bestilling

Litteratur, Trinn: 5
Hvem vet hva det blir, er en fortellerteaterforestilling med en historie ingen noen gang har hørt før, og som ingen noen gang vil få høre igjen. Publikum bestemmer hvem eller hva det skal handle om, og hverken publikum eller fortelleren vet noe som helst om hva som vil skje i historien før den er ferdig fortalt. Det eneste vi vet, er at det blir spennende. Og forunderlig velkomponert. Som i enhver annen god improvisert forestilling, har også denne forestillingen regler.Publikum får utdelt lapper og blyanter når de kommer, og alle som vil kan skrive ned forslag til hva fortellingen skal handle om. Også de voksne. Deretter er reglene er som følger: 
1. Alle lappene legges i en kurv. 5 stk tilfeldig utvalgte blant publikum trekker 1 lapp hver, og leser høyt det som står på. 2. Alle forslagene må brukes, og alle forslagene må passe naturlig inn i historien. «Kongen» kan altså ikke plutselig få besøk av en heks som gjør kronen hans om til en krone av «ost» for å få benyttet «ost»-lappen. «Kongen» kan derimot få bokettersyn hvor manglende skatteinnbetaling blir oppdaget og dermed gå konkurs, for deretter å starte en økologisk, lokal ostefabrikk med melk fra ulvetispa han reddet fra bonden med fellingstillatelse. Forutsatt at det driver historien videre og passer sammen med de øvrige ingrediensene publikum har valgt, for...3. Historien skal være en godt oppbygget historie som henger logisk sammen fra begynnelse til slutt.

KULTURVERTKURS: LHAD DLAOR - 100 år med Roald Dahl

Litteratur, Trinn: 5 år og 1-5 ++
Lhad Dlaor er historien om Roald Dahl, helt fra han ligger i morens mage, til han dør. En historie like fantastisk, trist, overraskende og morsom som Dahls egne fortellinger. Med én vesentlig forskjell: Denne historien er sann.En skuespiller og en musiker forteller seg gjennom 74 år av litteraturhistorien med sterk innlevelse, humor og lekenhet - helt i Roald Dahls ånd. Torunn Tusj har en egen evne til å fange absolutt alle tilhørerne, og skaper rom for kommentarer underveis og spørsmål i etterkant av forestillingen. Musikken er spesialskrevet til forestillingen, og underbygger historienen både som stemningsskapende underlagsmusikk, og som melodi til noen av Dahls tekster.
Forestillingen ønsker å inspirere til lesing ved å vise frem et forfatterskap i en ny kontekst ved å la publikum bli kjent med mennesket Roald Dahl, og hans begivenhetsrike og til tider utrolige livshistorie. Samtidig er fortellingen en god påminnelse om hvor vanskelig livet kan være både som barn og voksen. Livet til Roald Dahl var begivenhetsrikt, men alt annet enn lett.

KULTURVERTKURS: RUMBA OG KJÆRLIGHET

Litteratur, Trinn: 5
RUMBA OG KJÆRLIGHET 
Rumba og kjærlighet er en reise inn i populærmusikkens historie. Hva kan vi egentlig lære av historien? Formidling står i fokus, når Eirik tar publikum med fra vår egen Jo Nesbø, til Storbritannias Elton John. 
Eirik er alene på scenen i denne konserten, som beskriver hvordan det er å vokse opp som en nerd - i dette tilfellet med musikk på hjernen. Han henter derfor god hjelp fra publikum, for å gi konserten det rette «trøkket» en popkonsert fortjener. Eirik deler villig av både sin egen og verdensstjerners musikkproduksjoner de siste ti-årene, og viser musikkens direkte påvirkning både på enkeltpersoner og i verdenssammenheng. 

Kunst rett vest VALGMENY

Annet, Trinn: 8
I forbindelse med at Bærum kommune er vertskommune for Kunst rett vest ønsker vi å invitere skoleelever til å bli bedre kjent med kunstnere som arbeider i deres nærmiljø. I kunstneratelierene vil elevene få møte kunstneren bak kunsten og vil kunne følge prosessen fra idé til ferdig verk.
Kunst rett vest samler omkring 100 av regionens kunstnere til en stor fellesutstilling hvert år. I 2019 vises fellesutstillingen på Henie Onstad Kunstsenter. Alle kunstnerne som er med på fellesutstillingen holder åpent atelier i helgene i perioden. I uke 38 vil noen utvalgte kunstnere åpne dørene til sine atelierer for bærumselever på 8 trinn. Tilbudet går til skoler i nærliggende omkrets fra kunstneratelieret.
Kunst rett vest er Norges største regionale satsning på billedkunst og kunsthåndverk. Prosjektets målsetning er å styrke og vise mangfoldet av det profesjonelle kunstlivet i regionen, samt å gjøre visuell kunst tilgjengelig for et bredt publikum. Bærum kommune er en av 15 deltagende kommuner som hvert år inviterer til kunstrunde og fellesutstilling. Årets fellesutstilling vises fra 12. – 22. september, med åpne atelierer den 14. – 15. og 21. – 22. september.

NEW VISIONS Henie Onstad kunstsenter 4. trinn

Visuell kunst, Trinn: 4
Årets DKS prosjekt for 4. klassetrinn har tema fotografi. Elevene vil besøke utstillingen New Visions som samler om lag 30 yngre, internasjonale kunstnere som arbeider med eksperimenterende fotografi og video. Kunstnerne reflekterer sine nettverksbaserte, digitale produksjonsvilkår og computerskjermen som den fremste visningsplattformen for bilder. Henie Onstad kunstsenter vil lage en presentasjon av utstillingen som er tilpasset 4. klassetrinn. Det vil også bli workshop i "Labben".
I februar 2020 åpner Henie Onstad Kunstsenter sin første utgave av en omfattende satsning på nytt fotografi, i form av en fototriennale. Tittelen New Visions henspiller på den ungarske maleren og fotografen Lazlo Moholy-Nagys manifest «A New Instrument of Vision (1932), som fikk stor innflytelse på utviklingen av det eksperimenterende fotografiet i mellomkrigstiden.
Slik fotografiet de første tiårene av forrige århundre bidro til et nytt blikk på en stadig mer mekanisert og industrialisert verden, bruker kunstnere i dag fotografiet eksperimentelt til å utforske aspekter ved en digitalisert hverda
Blant tendensene utstillingen viser er digital kollasj, som i likhet med kubismens kollasjer fra de første tiårene i det 20. århundret er basert på samtidens massedistribuerte mediebilder og -produkter. En annen viktig retning er utforskingen av fotografiets skulpturelle karakter, der kunstnere utvider todimensjonale bilder til tredimensjonale gjenstander i rommet. Videre fremhever utstillingen kunstnere som arbeider med fotografisk deformering og manipulering av kroppen.
New Visions vises i Storsalen, Store Prisma og Lille Prisma, og åpner 06.02.2020.

Odd&Luna (Figurteateret Wroclaw)

Scenekunst, Trinn: 2
Odd og Luna er basert på Lisa Aisatos barnebøker "Odd er et egg" og "En fisk til Luna", og er en helt fersk figurteaterforestilling av den anerkjente polske regissøren Przemysław Jaszczak, produsert av Wroclav Figurteateret.Forestillingen fremføres med norsk fortellerstemme.
Om Odd er et egg: Tenk deg at hodet ditt er et egg. Som kan knuse når som helst. Hvordan tror du gymtimene med ballspill hadde vært da? Hvordan tror du en tur i kongleskogen hadde føltes? Eller en sykkeltur i den farlige trafikken? Ikke noe særlig, nei. Alt dette vet Odd, for hodet hans er nemlig et egg.Om En fisk til Luna: Luna får ikke sove. Hun åpner vinduet og kikker ut. Det er noe der ute. Noe som svever og glir sakte mellom husene. Er det en ballong? Er det en fisk? En flyvende fisk?
Begge er fantastisk vakre, triste og morsomme bildebøker fra det norske stjerneskuddet Lisa Aisato. I Odd og Luna møtes begge historiene på scenen.

OSCARSBORG

Kulturarv, Trinn: 9
Gjennomføres i april/mai.

PENTATONENE

Musikk, Trinn: 1-7
"Hva er en skala?
Trioen Pentatonene vil gjerne vise barna hvor lett det er å skape musikk ved hjelp av kun fem ("penta") toner. Enten det er når man komponerer musikk eller finner på musikk (improviserer).
I denne konserten reiser elever og musikerne jorda rundt med verdens mest populære skala, pentaskalaen. Musikerne kjører popquiz med elevene hvor de spiller mange pentatone melodier på tre minutter. Kan de gjette alle? Det blir forrykende latinamerikanske melodier basert på pentaskalaen og publikum introduseres for bluesskalaen, den kule slektningen.
Er det blåsere på skolen som vil spille med?Vi skal lage blåserekke! Før konserten har musikerne i Pentatonene en kort øvelse med unge messing- eller treblåsere fra skolen, f.eks. fra korpset, som på slutten av konserten blir med opp på scenen for å spille jazzlåta "Minnie The Moocher".
Vennligst last den ned og del ut vedlagte noter."

PILEGRIMSLEDEN

Kulturarv, Trinn: 6
Pilegrimens venner er veiviser. Elevene vandrer en dag som pilegrim slik pilegrimer alltid har gjort opp gjennom historien. På sin vandring fra Haslum kirke og gjennom skogen vil de møte forteller Helga Samset på Nygård. Hun foretar en reise tilbake i tid med sin fortellerkunst, før elevene vandrer videre til Annikveien i Lommedalen. LÆRERKURS MANDAG 26. AUGUST 2019  KL. 11.30 for høstens vandring, LÆRERKURS MANDAG 27. APRIL 2020  KL. 11.30 for vårens vandring. FRAMMØTE I HASLUM KIRKE. Innholdet i informasjonsmappen som tidligere ble kopiert og sendt til skolene, skrives ut fra Bildearkivet. Klikk på lenken "Bilder" nedenfor. Innholdet i informasjonsmappen er scannet derfor ligger materialet lagret som bilder selv om det inneholder både tekst og bilder. Totalt er dette 20 sider. Tidsskjemaet for vandringen ligger som eget dokument nedenfor bildearkivet.

PIXEL (Mourad Merzouki /Compagnie Käfig)

Scenekunst, Trinn: 9
Et mesterverk av den franske hip hop koreografen Mourad Merzouki, i samarbeid med lys-og videodesignere Adrien B & Claire M.En storslagen forestilling med 12 dansere og sirkusartister på scenen, i samspill med live lysprojeksjoner. Lys, former og detaljer spres utover scenerommet. Gulv og vegger blir til en digital 3D-verden, hvor 12 dansere er en del av projeksjonene. Kom du inn med interesse for enten dans eller kule digitale effekter, så vil du gå ut å tenke helt annerledes om samspillet mellom mennesker og teknologi.
Merzouki er en av Frankrikes mest markante koreografere, med bakgrunn i scenisk hip hop, og inspirasjon fra sirkus og samtidsdans.En stor danseopplevelse!

Róhta - Norden for 1000 år siden

Annet, Trinn: 1-7
I denne konserten blir elevene tatt med 1000 år tilbake i tiden. De møter ei samejente og en viking og får høre om begges kulturer. Kanskje var det større likheter mellom det samiske og det norrøne en vi er klare over. 
Rót = røtter på norrøntRuohtas = røtter på samiskRót + Ruohtas = Róhta - et urnordisk eksperiment.Det finnes ikke en etablert og sikker kunnskap om hvordan musikken til vikingene hørtes ut, men ved å ta utgangspunkt i norrøne tekster, urnordiske instrumenter, tidlig-europeisk verdslig musikk, vokal folkemusikk fra forskjellige verdensdeler og nåtidens historiske blikk, komponerer Rótha musikk som kan gi en naturlig assosiasjon til vikingtidens esoteriske natur. Dette forenes med den samiske joiken og det samiske språket formidlet av Elin Kåven.Espen Wensaas Gitar, bukkehorn, citter, vokal.Elin Kåven Vokal, joik, håndtromme.Martin Ulvin Trommer, perkusjon, vokal, tracks.
Konserten er produsert av Torstein Ellingsen i samarbeid med DKS Bærum

SKAUT (Frikar)

Scenekunst, Trinn: 9
Kva skjer med oppfatninga av verkelegheita når ho blir fysisk fjern, smertefull eller vanskeleg å ane storleiken av? Verda er i ein voldsam endring og korleis påvirker det eigenleg oss?Frå eit kvitt landskap som blir omforma og kommentert av dansarar vil FRIKAR skapa rom for å reflektere over endringane vi i vår tidsalder opplever og relevansen av virkeligheit. Kor mange måtar kan sanninga bli bretta ut på?I kvite skuggar jobbar koreograf Hallgrim Hansegård fram koreografiari lag med fem sterke, kvinnelege dansarar. I lag skapar dei ein heilt ny estetikk som kombinerer kvalitetar frå norsk folkedans og samtidsdans.

Så hyggelig! i 360 grader Et virtuelt forfatterbesøk HØST 2019

Litteratur, Trinn: 10
Nå kan elever i Bærum få mulighet til å prøve det.
I det elevene tar på seg VR-brillene i klasserommet befinner de seg plutselig midt inni et kapittel fra oppvekstromanen Så Hyggelig! Om ungdomsromanen Så Hyggelig!:
Boken handler om Lorentz på 15 år som vokser opp på beste vestkant i Oslo. Her stilles det mange krav og forventninger. Krav fra læreren om å være best, fra vennene om å være kulest og fra familien om å være snill, hyggelig og morsom. Etterhvert kjenner Lorentz at han tar valg i livet bare utfra hva alle andre rundt seg mener han skal gjøre. Men hva er igjen av Lorentz da? Så Hyggelig! er en oppvekstroman som handler om å finne seg selv i mylderet av alle andres meninger.Om Så Hyggelig! i 360° - Et virtuelt forfatterbesøk:
Forfatteren har filmet utdrag fra boken: Så Hyggelig! med et 360 graders kamera. Dermed kan elevene, kun ved av et par VR-briller "hoppe" inn i de utvalgte scenene fra boken. I det eleven trykker play blir de straks midtpunktet i scenen med lyd og bilde 360° rundt seg. Karakterene i boken henvender seg direkte til deg og på den måten kan elevene ikke bare lese, men også kjenne på kroppen hvordan hovedpersonen Lorentz sliter med å finne seg selv i mylderet av alle andres meninger.Det stilige med dette prosjektet er at alle vil oppleve scenene forskjellig. Elevene kan fysisk snu seg 360 grader rundt i klasserommet og da vil de oppleve å se seg rundt i scenen fra boken. Dermed velge de selv hva de vil få med seg av det som skjer. Dette åpner opp for spennende klassediskusjoner om hva scenen egentlig handler om, det spørs hvilken karakter du har fulgt!
Med VR-teknologi, opplesing fra boken, improoppgaver og klassediskusjoner vil dette forfatterbesøket aktivisere elevene på en helt ny måte.Så Hyggelig! i 360° - Et virtuelt forfatterbesøk gir rett og slett elevene i klasserommet en helt ny bokopplevelse!


Tobias og dagen det smalt (Jenny Svensson & Rimfrost teaterensemble)

Scenekunst, Trinn: 2
Det er mange som kaller Tobias for Cecilie. Nesten alle kaller han for det faktisk. Ikke engang mamma og pappa vet at Cecilie er Tobias. Og det er jo ikke så rart, for utenpå har han jentekropp, men inni seg er han en gutt. Tobias er det fineste navnet han vet om og sammen med den usynlige dinosaurvennen Konrad kan Tobias være seg selv; verdens beste dinosaurekspert!Bestevennen Pauline er i virkeligheten den eneste som vet hvem Tobias er. Hun prøver å hjelpe, men likevel føler Tobias det som da meteoren kolliderte inn i jorda og alle dinosaurene døde. Hva kommer til å skje hvis alle får vite hvem han egentlig er?Tobias og dagen det smalt er en forestilling om identitet, dinosaurer og vennskap. Forestillingen tar utgangspunkt i samtaler med barn og voksne om kjønnsidentitet. Gjennom en miks av fantasi og virkelighet utvikler forestillingen kunnskap og innsikt: det er mange måter å være menneske på.Forestillinge mottok Heddaprisen 2018 for beste barneforestilling!
En co-produksjon med Hålogaland teater.Støttet av: Spenn.no, Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde og Statens kunstnerstipend. Forprosjekt og tekstutvikling er støttet av Dramatikkens hus, Fond for utøvende kunstnere, Ferske Scener, Tromsø Kommune, Seanse og ArtLab.

TROLLSKAP: Edvard Frosts Ekspedisjoner

Litteratur, Trinn: 5
Forfatter Alexander Løken forteller om hans fantasytrilogi Edvard Frost Ekspedisjoner, basert på norsk folketro: Trollskallen (2014), Ormeegget (2015) og Ulvehammeren (2016). Gjennom en rekke bilder og tegninger forteller forfatteren om sin barndoms inspirasjonskilder, sin bakgrunn som illustratør, norsk folketro og historie som inspirerte bøkene, og hvordan han jobber fram ideer til bøker.

Versailles (Teater Joker)

Scenekunst, Trinn: 5
Historien er en klassisk reisehistorie både på det ytre og det indre plan. Kraften i hovedpersonen Jannes fantasi og hennes fortsatte evne til å gi seg hen til leken,  er med på å løse det uløselige. Forestillingen er et forsvar for og hyllest til fantasien, og til menneskets forestillingsevne.
VERSAILLES handler om behovet for å bli sett og forstått i en verden som virker fremmed, uforstående og uforståelig.Teater Joker går inn i det eksistensielle; følelsen av utenforskap og behovet for å finne ut hvem man er, og ikke minst – å bli sett for den man er. Samtidig tar kompaniet inn en sosial dimensjon; opplevelsen av å leve i en liten verden av luksus og overflod, omgitt av en større verden av kaos og nød. 
VERSAILLES er en helt ny produksjon og har premiere for Bærumselevene høsten 19
Forestillingen er skrevet av Jesper Halle for Teater Joker

ÆSJ! Valgmeny

Litteratur, Trinn: 1-4
En bok kan handle om hva som helst. Forfattere har nemlig lov til å lyve!
Dette er standup for de aller minste. Reidar Kjelsen forsøker å skape bevissthet rundt det at mennesker spiser dyr, og leker med tabu og fordommer. Hvorfor skal man være høflig, og hvorfor bestemmer de voksne alt? "Æsj", "Ku uten hode", "Tissemus", "Bertil bestemmer selv!" og "Rumpetroll" er bøker for dem som skal stave seg gjennom sine første setninger. Veldig enkle bøker, med vekt på humor. Reidar beveger seg i terrenget rundt disse bøkene, tegner på flipover og er åpen for innspill fra elevene. Det er ikke uvanlig at det skjer rare og helt uventede tng når barnehoder møter hodet til en gal forfatter!
Forestillingen har som mål å stimulere barns fantasi og evne til å tenke utenfor boksen, samt å skape interesse for bøker.

(TILRETTELAGT) BENDIK

Musikk, Trinn: 8-VG3
- massivt og forsiktig, et rop med klump i halsen ...Sterke kontraster har fulgt Silje Halstensen siden hun startet Bendik i 2008. Det er en jente med en gutts navn. Lydbildet drives av få musikere, men låter som et orkester. Det er såre tekster som møter faste hjerteslag.NRK P3 kåret debutalbumet til et av årets beste norske plater i 2012, og skrev at «Halstensen utforsker på vellykket vis hvor utleverende tekster kan være uten å bli flaue, og ved å skrive på norsk, sørger hun for at låtene til Bendik blir ekstra nære og sterke».2016 kom det tredje albumet der uttrykkene fra de foregående «Drømmen Gjør Meg Ingenting» og «No Går Det Over» kombineres i store, maksimalistiske lydbilder.

(TILRETTELAGT) HIPHOP

Visuell kunst, Trinn: 1-VG3
Vi ønsker med dette verkstedet å la elevene møte en viktig og ikke minst kreativ arena for dagens ungdomskultur. Hiphop kan ta ulike former, ikke bare dans, men musikk og tegning er også en sentral del av det å uttrykke seg.
Klasserommet transformeres og blir til en utradisjonell scene for en danseforestilling. Klassen deles i to (Inntil 10 per gruppe, 20 per verksted) – én gruppe tegner graffiti som projiseres mot scenen ved hjelp av overheads, og én gruppe setter sammen en dans basert på grunnleggende hiphop. Sammen med utøverne skaper elevene sitt eget uttrykk, og kanskje blir det en visning helt til slutt. Hvert verksted tilpasses elevene og blir kreativt og unikt!  


(TILRETTELAGT) KLOVN OG KLANG

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Ablegøyer og poesi

Klovn & Klang er en gledefylt lek mellom en sjarmerende Klovn og hennes rampete usynlige venn, Klang, som er lyden. I samspill med elevenes fantasi oppdager de en verden der alt kan skje. Forestillingen utfolder seg i og rundt en rød barneseng som blir sentrum for lek, gjemsel, fisketur, erting og dans.Med et tydelig kroppsspråk, foruten noen få enkle ord, gjør forestillingen forståelig for alle, uansett språk.
Produsert av Torgunn Produksjoner og Akershus TeaterIdé, konsept, skuespiller: Torgunn Wold
Regissør og tekniker: Paulo Serantes
Lyddesign: Terje EvensenBilde: Paulo Serantes


(TILRETTELAGT) KUNSTFYRET

Visuell kunst, Trinn: 8-VG3
Kreativt og spennende kunstverksted i Oslofjorden
Dette besøket på Steilene fyrstasjon gir elevene mulighet til å treffe billedkunstner og beboer Tony Jon Larsson. De får oppleve en stedsrelatert kunstutstilling med foto og maleri, og får innsikt i hvordan naturen og stedet preger Tonys kunst. Gjennom foredrag med foto og film fortelles øyas og fyrstasjonens historie.
Elevene får prøve å selv være kunstnere, og tolke hvordan de opplever og sanser øya, dyrelivet og naturen. Besøket har en åpen struktur, hvor dagen legges opp ut ifra elevenes interesse og forutsetninger. Elevene kan tegne, male eller lage små skulpturer av naturelementer som man finner på øya. På høsten kan de også bruke øya til å lage et landartprosjekt.
Utsmykking på skolen: Det kan lages en sammenstilling av kunsten elevene lager i form av en fotomontasje på metall. Denne kan henges permanent på skolen.Fyrstasjonen har også mulighet for overnatting, dersom klassen vil ha et utvidet opplegg.

(TILRETTELAGT) LIVET, DØDEN OG KLOVNEN

Litteratur, Trinn: 1-VG3
Med utgangspunkt i billedbøkene Jeg er Døden, Jeg er Livet og Jeg er Klovnen virvler Elisabeth Helland Larsen opp store tema på en ufarlig måte. Hun bruke figurteater og klovning i møte med barna, og kommuniserer både visuelt og verbalt. Elisabeth ønsker å snakker om både livet og døden på en hverdagslig måte, og ikke skape tabuer rundt noe vi alle må forholde oss til. Hun legger alltid vekt på å stimulere de friske kreftene i dem hun møter, og de store temaene blir behandlet på en leken og varm måte.Dette året besøker Elisabeth skolene alene.Neste skoleår, 2019/20, har Elisabeth med seg musiker Paal Viken Bakke.

(TILRETTELAGT) LYDROMMET

Musikk, Trinn: 1-VG3
Lyd, lys, mørke og rom...Denne opplevelsen starter i et mørkt rom. Gjennom små, voksende lyspunkter avdekkes fire utøvere. Hva er dette? Hva kommer til å skje? Det får elevene bokstavelig talt både se og høre i en konsert hvor deres egen tilstedeværelse i rommet påvirker både lyset og musikken. Mørket skjerper sansene og gir elevene muligheten til å lytte på en ny måte og se «usannsynlige» detaljer. Et nytt og magisk univers oppstår – der og da!Musikerne og lysdesigneren ønsker å transformere det kjente rommet til noe nytt og unikt på hver skole. Lyset integreres i samspillet som en fjerde musiker, og denne gjensidigheten mellom lys og lyd gir produksjonen et helstøpt, unikt og universelt uttrykk som kommuniserer bredt og grensesløst uten ord.Vi møter tre musikere og én lyskunstner som lager en unik lyskonsert på hver skole.

(TILRETTELAGT) PIXILLASJON

Film, Trinn: 1-VG3
DRA MEG BAKLENGS INN I FUGLEKASSA!
Ja, det er faktisk mulig – på film! Gjennom animasjonsteknikken pixillasjon kan vi få få mennesker til å gå rett gjennom vegger, fly i luften, forsvinne ned i gulvet og gjøre alle mulige urealistiske ting. I løpet av skoledagen lager elevene en overraskende og komisk animasjonsfilm.Alle kan delta på verkstedet, men Pixillasjon passer kanskje særlig bra for aktive elever, som gjennom grovmotorisk aktivitet lærer om hvordan ett og ett bilde kan bli en morsom film – og at film er gøy! Verkstedet tilbys også til grunnskolens 1.–3. trinn og passer godt for elever som har et læringsnivå opp mot 5. trinn.Verkstedet gjennomføres av Mats Grorud. Han er utdannet animatør og har erfaring med å tilrettelegge animasjonsverksted for elever med spesielle behov.

(TILRETTELAGT) SAFARIUM (Landing)

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Forestilling og safari!Safarium er en danseforestilling spesielt tilrettelagt for barn med spesielle behov. Prosjektet beveger seg mellom å være en forestilling og et verksted, et laboratorium og en safari, der barna inviteres med i utforskning av rom og bevegelse sammen med danserne.Safarium tar utgangspunkt i opplevelse av verden gjennom kroppslige møter; mellom ulike kropper eller mellom kroppen og omgivelsene. Gjennom sanselig og taktil utforskning av rommet og mange store, små, rare, myke puter får publikum oppleve bade fysisk kraft og varsomhet. Målet er å utfordre publikum til erfaring av kroppen utover det hverdagslige. Uttrykket utspiller seg i et taktilt landskap, som danserne og barna deler – et landskap som kan plasseres på ulike steder på skolen eller andre arenaer. Landskapet fungerer både som forestillingsrom, og som en midlertidig installasjon – et kunstverk i seg selv. Gjennom forestillingens ulike situasjoner transformeres både danserne og landskapet.Konsept/produksjon: Landing v/ Ina Coll Kjølmoen og Venke Marie Sortland
Konsept scenografi: Camilla Wexels Riser
Medskapende kunstnere: Marianne Skjeldal og Sigrid Kopperdal
Utøvere: Sigrid Kopperdal/Pernille Holden, Ida Gudbredsen/Ina Coll Kjølmoen, Marianne Skjeldal/Marie Bergby HandelandCo produsent: INK2013 (Den Kulturelle Skolesekken og SEANSE)

(TILRETTELAGT) TUMBLE IN THE JUNGLE (ICB Produksjoner)

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Et lekent sted!Et jungel, en oppdagelsesferd, vennskap, erting, og masse lek. På scenen møter vi to dansere og en døv musiker. Vi følger deres oppdagelsesferd gjennom absurde humoristiske og poetiske tablåer, landskapet ser ut som en jungel og der kan mye skje. Koreografen Bertrán de Lis arbeider i et scenisk uttrykk som er svært visuelt, og hvor hun bruker teatralske virkemidler. Forestillingen er tilpasset hørselshemmede, men passer også for alle.  Dansere: Julie Moviken og Mikael Rønne/ Inés Belli og Cesilie Kverneland
Musiker/aktør: Rita LindangerIde/koreografi/regi: Inger Cecilie Bertrán de Lis
Dramaturgi/regi: Robert Skjærstad
Scenografi: Carl Nilssen-Love
Komponist: Vidar Løvstad
Kostymedesign: Signe Vasshus
Rekvisitør: Antti Bjørn
Lysdesign: Daniel Kolstad Gimle
Prosjekt- og produksjonskoordinator: Justina Brazaite
Produksjon: ICB Produksjoner
Samproduksjon: Dansens hus
Illustrasjon: Antti Bjørn

(VGS 2019/20) ADJØ MONTEBELLO

Film, Trinn: VG1-VG3
«ADJØ MONTEBELLO» er Karpes eventfilm som setter punktum for "Heisann Montebello"-prosjektet. Filmen er en blanding av konsertopptakene fra Oslo Spektrum, og en fiksjonshistorie i «Heisann Montebello»-universet. Fortellerstilen ligger tett opp til musikkvideo og filmen blir på mange vis sin egen sjanger.
Karpes tekster er samfunnskommentarer, og for Karpe og regissør Thea Hvistendahl har kjønn, legning, rase og religion vært underliggende tema. Filmen er både underholdende og engasjerende. Filmen ble nominert til fire Amandapriser, og har vunnet både en Amanda og en Kanonpris.Et av lanseringsgrepene var at filmen bare skulle vises på utvalgte kinoer fire dager.  Tanken bak var at man skulle forholde seg til filmen slik man forholder seg til en konsert. Filmen er dette skoleåret lettere tilgjengelig og bør oppleves i en kinosal, hvor stort lerret og stor lyd kler denne filmen meget godt.Filmens regissør Thea Hvistendahl har høstet mange lovord for filmen, hvor hun sammen med Karpe har formet fiksjonshistorien rundt konsertopptakene. Thea vil være til stede på visningene og fortelle om hvordan filmen ble til.Magdi og Chirac rapper på norsk med et kritisk skråblikk på samfunnet. Mange av tekstene i "Heisann Montebello" handler om forholdet mellom det å være innvandrer og etnisk norsk. Noen titler fra Montebello-albumet er: «Hvite menn som pusher 50», «Lett å være rebell i kjellerleiligheten din», «Attitudeproblem» og «Den islamske elefanten».
Tekstene er godt egnet for tolkning. Teksten til "Attitudeproblem" finner du her.

(VGS 2019/20) ALT BLIR SÅ MYE MER

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
«Alt blir så mye mer»( 2018, 20 min) er en kortfilm, laget av billedkunstner Sille Storihle. I filmen får vi møte tre jenter i alderen 18 til 20 år, som har blitt diagnostisert med ADHD. De deler egne erfaringer og oppfatninger om ADHD, ofte historier knyttet til konflikt og brudd med sosiale konvensjoner.Diagnoseringen av ADHD stiger – i Norge har dette doblet seg de siste tiårene – filmen berører sosiologiske aspekter ved diagnosen i relasjon til skiftende kulturelle normer og forsøker å fremme en annerledes, mer subjektiv, forståelse.I dette kunstnermøtet vil det bli snakket med elevene om innholdet i filmen, men også om hvordan Sille jobber med bildene og det visuelle språket.​​​​​​​Lykke til med besøket!

(VGS 2019/20) BLAKE, BJØRNSON, BJERKE OG BEATSA

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Visuelt konsertforedrag
Hva er det som gjør en av Norges mest erfarne rapartister så interessert i diktet «Farao på ferie»? Hva har jambisk pentameter med beats å gjøre? Hadde Bjørnson vært en breial rapper hvis han hadde levd i dag?
Konsertforedraget handler om å formidle de klassiske poetenes innhold, rytme og flow gjennom rapmusikkens uttrykk. Son Of Light aka André Hadland presenterer et visuelt konsertforedrag der han energisk og engasjert tolker sine favorittdiktere. Med seg på scenen har han DJ/produsent LPeeWee aka Eirik Blåsternes, som har laget musikken. Resultatet er en spennende liveframførelse som groover.
Konsertforedraget følges av spesiallagde animasjoner og illustrasjoner av Johann Grimstvedt.

(VGS 2019/20) DROPOUT

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Er det bare tapere som dropper ut av skolen? 

Press, stress og høye skolekrav kan få selv den smarteste til å føle seg ubrukelig. Hvilke konsekvenser kan det få? 

Annette Münchs actionpregede bok Dropout eksperimenterer med hva som kan skje når forbanna og frustrerte «dropouts» samler seg for å ta hevn mot skolesystemet. Nå presenteres romanen som en multimediaproduksjon.
Gjennom spesialskrevet musikk av Erik og Kriss, Pats Nichols m/Tuva og Izabell, høytlesing fra boken, lydkulisser, fotografier og filmede intervjuer med ungdom som har droppet ut av skolen, utfordres elevene til refleksjon rundt temaene skolepress og livsmestring.

(VGS 2019/20) FLUKTEN FRA DET NORSKE HOLOCAUST

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Gjennom to nære familiehistorier forteller Sidsel Levin og Birgit Rimstad om aksjonene mot jødene i det nazi-okkuperte Norge høsten 1942. Norsk politi arresterte kvinner og menn, barn, gamle, syke og deporterte dem til Auschwitz der de fleste ble myrdet. Dette er det norske Holocaust. Noen ble reddet gjennom livsfarlig flukt langs veiene og gjennom skogene til trygghet i Sverige. Vel vitende om at det var dødsstraff for å hjelpe jødene med å flykte, førte hjelperne dem til grensen. Dette skjedde for 77 år siden. I dag vokser antisemittismen rundt oss på nytt. Kan dette skje igjen?

(VGS 2019/20) GOTOGUTA

Kunstarter i samspill, Trinn: VG1-VG3
Boyband feat. Halling
 I GotoGuta møter vi tre dansere og en hardingfelemusiker. Tre unge mennesker skal danse halling. Delen som handler om å vise hvor sprek og spenstig man er, går lett. Men for å danse sammen må de nødvendigvis ta på hverandre.  Og kan det bli litt keitete og kleint når det oppstår fysisk kontakt? Denne forestillingen benytter tradisjonell folkedans og musikken som hører til, for å utforske det å finne sin identitet og å pirke i stereotype holdninger til kjønn.
GOTOGUTA er et forestilling der scenekunst, musikk og kulturarv virker sammen.

(VGS 2019/20) HANNE KOLSTØ

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Dynamisk popmusikk på utradisjonelt vis

Ordet "jue" er eit sunnmørsuttrykk for en fristad der motstandaren ikkje kan ta deg.
Dette har vore Hanne Kolstø sitt utgangspunkt i arbeidet med sitt siste album, og denne leikenheita tek ho med seg inn i det nye liveshowet. 
Med elektronikk, lyd, lys, videoprojeksjon og eit fantastisk band skapar ho eit univers som er vanskeleg ikkje å la seg røre av. 
Konserten kan følges av ein times workshop der bandet går i dybden på lyd- og lysteknikken dei brukar.

(VGS 2019/20) HAVBOKA (Nationaltheatret)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Kommer også vi fra havet?
I en båt ute på Vestfjorden sitter forfatteren og hans venn. Langt nede i havdypet, har håkjerringa sitt rike. Det er denne haifisken de vil fange - et uhyre som kan være mer enn fem hundre år gammelt, og som i mangt er mennesket overlegent. Hva slags møte blir dette? Morten Strøksnes skrev «Havboka» inspirert av sagn, myter, gamle krøniker, reiseskildringer, vitenskapelige skrifter og diktning fra mange kulturer.  Resultatet er en kunnskapsbok med fiskeskrøner! Den har mottatt en rekke priser og fått fantastiske kritikker. En uhyre spennende og herlig kunnskapsreise over og under vann!
Regi: Ole Anders Tandberg, skuespiller: Jan Sælid.
Produsert av Riksteatret i et samarbeide med Nationaltheatret.

(VGS 2019/20) INN I KUNSTEN PÅ HENIE ONSTAD

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Ord i kunsten
Kan et ord endre en kunstopplevelse? Velg et ord du liker godt, og som betyr noe for deg. Smak på det, smatt på det som om det var et sukkertøy. Si ordet inni deg. Likte du klangen og hvordan ordet uttales?På Henie Onstad skal elevene gjøre et dypdykk inn i verkene, utforske og finne ord og begreper tilknyttet utstillingene. I tillegg til å guides av formidlere, møter elevene forfatter og poet Fredrik Høyer. Han samler på ord og vrenger dem ut og inn for å forstå dem. Sammen med ham vil elevene utfordre, utforske, kanskje oppfinne nye ord og ha det gøy i prosessensom vil resultere i en «kunstbattle» – en konkurranse med flere lag og kunstverk.
Utstilling: Norsk dokumentarfotografering 22.august – 5. januar eller  DADA 17.oktober – 26. januar

(VGS 2019/20) INN I OPERAEN... OG VIDERE TIL SNØHETTA

Kunstarter i samspill, Trinn: VG1-VG3
Omvisning med sceneprøve og kunstnermøte på Operaen
Opplev mangfoldet i et av verdens mest moderne opera- og balletthus! Her får elevene innblikk i det som skjer på verkstedene og bak scenen før teppet går opp...
Etter omvisningen i Operaen besøker elevene Snøhetta Arkitektkontor.
Foredrag og omvisning på Snøhetta Arkitektkontor
Som kjent er det Snøhetta som står bak operabygget. Snøhettas arbeidsfilosofi styrer alle prosjekter de involverer seg i. De legger i sine prosjekter stor vekt på forholdet mellom landskap og arkitektur, miljø og kultur. Stedets kontekst og tomtens karakter vurderes nøye i hvert enkelt tilfelle og danner et sentralt utgangspunkt for formgivning.Se skolens kulturkalender eller turnéplanen for informasjon om oppmøte og hvilke klasser som skal delta.

(VGS 2019/20) KAMPEN OM DEN SISTE OLJA

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Dette audiovisuelle foredraget tar for seg kampen om å pumpe opp den siste olja, i lys av klimaendringene og en global energiomstilling. Vi blir kjent med tre mennesker på tre ulike steder på kloden (USA, Nigeria, Norge), som til sammen forteller en nyansert historie om oljens betydning, og som stiller spørsmålet: Kan vi klare oss uten olje? Må vi klare oss uten?
Elevene skal sitte igjen med økt innsikt i årsakene til og konsekvensene av menneskeskapte klimaendringer, og hvilke veivalg våre samfunn står ovenfor - særlig i Norge, som et oljeproduserende land.Vi ønsker også at de sitter igjen med konkrete handlingsalternativ til hvordan de kan engasjere seg i disse spørsmålene.

(VGS 2019/20) MYKE ØYNE (Artilleriet Produksjoner )

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
71 døde i en lastebil….
Flyktningkrisen? Angår det fortsatt oss?
Elevene blir ført inn i lasterommet på en lastebil som lukkes, motoren skrus på og kjøretøyet settes i bevegelse. Fire skuespillere forteller om hendelsen med 71 døde flyktninger i en lastebil i Østerrike i 2015. Hvordan klare å se på noe vi kjenner til med nye øyne? Myke Øyne er et eksperiment i å åpne og lufte en politisert og betent situasjon. Myke Øyne tilbyr ingen svar, men tar stilling til konflikten mellom avmakt og ansvar hos publikum.
Etter siste forestilling vil det bli en felles etter snakk.Regi: Thomas Østgaard
Tekst: Kate Pendry

(VGS 2019/20) ROMEO OG JULIE (Nationaltheatret)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
William Shakespeare
Er det en fortelling alle burde få med seg, må det vel være denne!
Besatt kjærlighet og brutal død, en historie med evig liv. Fest, romantikk, bryllup, et brev på avveie, tragedie, komedie, gift og død. Og musikk! Romeo og Julie speiler kjærlighetens mange uttrykk; den unge og naive, den kyniske og pragmatiske, den uforsonlig bitre og ikke minst den sjalu og destruktive kjærligheten. Etter storsuksessen "Som dere vil", er regissør Sigrid Strøm Reibo klar for å gå løs på en ny klassiker. Men der den romantiske forelskelsen endte lykkelig i komedien «Som dere vil», ender den grusomt for de unge elskende i tragedien «Romeo og Julie».Produseres av Riksteatret i et samarbeide med Nationaltheatret.
Romeo: Herbert Nordrum
Julie:  Hanna- Maria Grønneberg
Regi: Sigrid Strøm Reibo
Koreografi: Oleg Glusjkov
Komponist: Sjur Miljeteig
Scenografi og kostymedesign: Katrin Nottrodt
Lysdesign: Agnethe Tellefsen
Maskør: Ida Kristine Høgbakk
Dramaturg: Njål Helge Mjøs

(VGS 2019/20) SEKSUALITET OG LIVSKVALITET

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
En reise i seksualtietens kulturhistorie
Et engasjerende og visuelt foredrag som tar med elevene på en reise. Vi begynner med en Kahoot som introduksjon, før vi ser på hvordan språket vi bruker påvirker vår seksualitet - og vår livskvalitet. Hvilke andre faktorer er det som er med å forme vår seksualitet? Hva skjer når vi opplever at det seksuelle kartet vi får presentert av samfunnet ikke stemmer overens med vårt eget, unike seksuelle terreng? Gjennom eksempler  fra ulike kulturer og historien formidler pedagog, kursholder, samfunnsdebattant og festivalsjef Kjersti Helgeland innsikter i hvordan våre personlige holdninger og seksuelle adferd påvirkes av ulike strukturer i samfunnet vårt – eller kanskje er det omvendt..?  
Tilbudet er utviklet i samarbeid med DKS-Akershus og drøfter sammenhengen folkehelse og livsmestring spot on.

Kjersti Helgeland besøkte Jåttå vgs i februar 2019.Her er hva elevene (vg3) mente:
Veldig lærerikt!Interessant, og så bra at foredragsholder var så åpen og rett på sak.ALLE bør få med seg dette.Dette foredraget burde vært pensum, også i ungdomsskolen.Får oss til å refektere om hvordan samfunnet er og hvordan det burde være.-----Jeg synes også dette var et veldig bra og viktig foredrag. Nydelig når man setter det inn i både helse-perspektiv, kulturelt perspektiv. Foredraget fører til  refleksjon hos begge kjønn.Utrolig flink og fri  foredragsholderHilde Vetrhus, Jåttå vgs


Kjersti Helgeland besøkte Valler vgs i november 2017.Foredraget var bestilt til 3 klasser i norsk vg3 og ble meget godt mottatt av elevene. Både elever og lærere ga tilbakemelding på at dette var tematikk de lenge har etterlyst og ønsket skulle inn i skolen.Flere elever snakket med Kjersti i etterkant for å får råd og tips til egne prosjekter knyttet til seksualitet og samfunn.Skolen gir de beste referanser til dette prosjektet og håper det får leve et liv videre i norsk skole.Håkon Winther
Pedagogisk leder SSØ
Valler vgs 

(VGS 2019/20) SLAM! SKRIVEKURS

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Poesislag med egenprodusert tekst!

En skoleklasse. To slampoeter. Tre timer.  Hvor mye kjærlighet, kreativitet og poesi kan oppstå? Gjennom SLAM! Skrivekurs lærer elevene å skrive og fremføre egen poesi.
Poetene fra Slamkollektivet gir elevene instruksjon i bruken av poetiske virkemidler og verktøy for å løse noen av de vanligste utfordringene en forfatter møter i sitt skrivearbeid. Alt skjer som et ledd i en leken konkurranse mellom to lag i grenene kreativitet, mot og kjærlighet. Målet er å bruke poesi til å uttrykke seg og formidle egne synspunkter, der meningsinnhold og fremføring er like viktig som litterær kvalitet.

Kurset avsluttes med et poesislag, en individuell konkurranse mellom deltagerne der mengden kjærlighet fra publikum – målt i antall desibel applaus – avgjør hvem som vinner.

VIRAL (Akershus Teater)

Scenekunst, Trinn: 8-10
Arthur og Stian er 14 år og føler seg utafor. De vil bli berømte og populære på skolen. Men hvordan får man til det over natta? Ved å lage en YouTube-kanal så klart! Og videoene, de må ha sjokk-effekt! Akkurat den filmen av hun læreren, den burde de kanskje ikke ha lagt ut? Men når de innser det, så er det for sent... Filmklippet sprer seg som et virus. Det har gått viralt.
I suksessforestillingen VIRAL gir to skuespillere liv til 27 forskjellige karakterer! Forestillingen vant «Best Independent Production» den Australske Mathilda Awards i 2016. Akershus Teater er det første teatret som produserer forestillingen utenfor Australia.
Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter